מהי מערכת הפעלה

מערכת הפעלה היא התוכנה החשובה ביותר שפועלת במחשב. היא מנהלת את ה זיכרון ו התהליכים במחשב, כמו גם  את כל התוכנות והחומרה . מערכת ההפעלה מאפשרת לתקשר עם המחשב באינטרקציה מבלי לדעת שפות מחשב ותיכנות. ללא מערכת הפעלה המחשב הוא חסר תועלת.

 

תפקיד מערכת ההפעלה

מערכת ההפעלה ( OS ) מנהלת את כל התוכנה והחומרה במחשב. רוב הזמן, ישנם מספר תוכנות מחשב שונות, שפועלות במקביל ולכולן צורך לגשת למשאבי המחשב, כגון יחידת העיבוד המרכזית (מעבד CPU) , זיכרון , אחסון ועוד . מערכת ההפעלה מתאמת ומנהלת את הנ”ל כדי לוודא שכל תוכנית משיגה את מה שהיא צריכה.

 

סוגי מערכות הפעלה

לרוב, בכל מחשב שקונים, מערכות הפעלה מגיעות מראש . רוב האנשים משתמשים במערכת ההפעלה שמגיעה עם המחשב שלהם, אך ניתן לשדרג או אפילו לשנות מערכות הפעלה. שלושת מערכות ההפעלה הנפוצות ביותר עבור מחשבים אישיים הן?: Microsoft Windows- של מייקרוסופט  , – macOS-של אפל ו- Linux-לינוקס .

מערכות הפעלה מודרניות משתמשות בממשק משתמש גרפי, או GUI .  Graphical User Interface) GUI מאפשר לך להשתמש בעכבר כדי ללחוץ על סמלים, כפתורים ותפריטים, והכל מוצג בבירור על המסך באמצעות שילוב של גרפיקה וטקסט.
לממשק המשתמש של כל מערכת הפעלה מראה ותחושה שונים, כך שאם תעבור למערכת הפעלה אחרת זה עלול להיראות לא מוכר בהתחלה. עם זאת, מערכות הפעלה מודרניות מתוכננות להיות קלות לשימוש, ורוב העקרונות הבסיסיים זהים.

Microsoft Windows מערכת הפעלה חלונות של מייקרוסופט

מיקרוסופט יצרה את מערכת ההפעלה Windows באמצע שנות השמונים.במהלך השנים היו גרסאות שונות של Windows, אך האחרונה ההיא Windows 10 (שוחררה בשנת 2015) ווינדוס 8 (בשנת 2012), ווינדוס 7 (בשנת 2009) וווינדוס ויסטה (בשנת 2007). ברוב המחשבים האישיים החדשים, ווינדוס מגיעה טעונה מראש , מה שעוזר להפוך אותה למערכת ההפעלה הפופולרית ביותר בעולם.

 

MacOS

macOS (נקרא בעבר OS X ) הוא קו מערכות הפעלה שיוצרה על ידי חברת אפל. הויא נטענת מראש בכל מחשבי מקינטוש. חלק מהגרסאות הספציפיות כוללות את Mojave (שוחרר בשנת 2018), High Sierra (2017) ו-  Sierra (2016).

על פי נתונים סטטיסטיים גלובליים , משתמשי macOS מהווים פחות מ -10% ממערכות ההפעלה הגלובליות – נמוך בהרבה משיעור משתמשי Windows (יותר מ 80% ). אחת הסיבות לכך היא שמחשבי אפל נוטים להיות יקרים יותר. עם זאת, אנשים רבים מעדיפים את המראה והתחושה של MacOS על פני Windows.

 

לינוקס

לינוקס (מבוטא LINN-ux ) היא משפחה של מערכות הפעלה עם קוד פתוח , מה שאומר שניתן לשנות ולהפיץ אותן על ידי כל אדם ברחבי העולם. זה שונה מתוכנות קנייניות כמו Windows, שניתן לשנות רק על ידי החברה. היתרונות של לינוקס הם שהיא בחינם , ויש הפצות רבות ושונות – או גרסאות – שתוכלו לבחור.

על פי נתונים סטטיסטיים גלובליים , משתמשי לינוקס מהווים פחות מ -2% ממערכות ההפעלה העולמיות. עם זאת, רוב השרתים מריצים את לינוקס מכיוון שקל יחסית להתאים אישית אותם.

 

מערכות הפעלה למכשירים ניידים

מערכות ההפעלה שדיברנו עליהן עד כה נועדו להטען על מחשבי שולחן העבודה והמחשב הניידמכשירים ניידים כגון טלפונים , טאבלטים , וכן נגני MP3 שונים ממחשבים שולחניים וניידים, כך הם מריצים מערכות הפעלה, אשר תוכננו במיוחד עבור התקנים ניידים. דוגמאות למערכות הפעלה סלולריות כוללות Apple iOS ו- Android .

בצילום המסך למטה תוכלו לראות ש- iOS פועל ב- iPad.